Forside   l   Naprapati   l   Behandlingsformer   l   For bedrifter   l   Samarbeid   l   Kontakt
Hva er Naprapati

Naprapati er en manuell behandlingsform som legger fokus på både muskel- og skjelettbehandling. Behandlingen gir bedre funksjon og bevegelighet i kroppen. Det er dette helhetssynet som er selve kjernen hos Madla naprapatklinikk.

Denne helhetstanken gjør at du får behandlet både muskler
og skjelett i én behandling - hos én terapeut.

Finner smertens årsak
Ordet naprapati stammer fra det tsjekkiske ordet ”napravit”, som betyr å korrigere, samt det greske ordet ”patos” som betyr smerte. Sammen står det for å kunne korrigere årsaken til smerte.

Fagfelt med tradisjoner
Naprapatien, som fagområde startet i 1907 da grunnliggeren Oakley Smith etablerte den første naprapatutdanningen i USA. Smith var opprinnelig utdannet kiropraktor, men stilte seg kritisk til teorien om leddbehandling (subluxationsteorien). Da han senere studerte i Europa, ble han inspirert av Øst-Europeiske manuelle behandlingsmetoder. Dette gjorde at han skapte sin egen gren – med fokus på både muskel- og skjelettbehandling - det vi i dag kjenner som naprapati.

Naprapatien ble introdusert til Skandinavia i 1968.

Utdanning av Naprapater

For å kunne bli naprapat kreves det fire års høyere utdannelse. I dag finnes det naprapathøyskoler både i Finland, USA og Sverige. Alle Norske naprapater har per dags dato utdannet seg i Sverige, og Naprapathøyskolen i Stockholm er godkjent av Statens Lånekasse.

Ved Naprapathøgskolen i Stockholm vektlegges både praktiske og teoretiske emner. Det er en bred utdannelse innen manuell medisin. Under utdannelsen stilles det krav til at studentene skal lære seg å diagnostisere og behandle ulike funksjonsforstyrrelser i kroppens bevegelses- og støtteapparat.

Allerede under første studieår på Naprapathøyskolen utfordres studentene til å overføre teori til praksis på skolens elevklinikk. Praksisen opprettholdes gjennom hele utdannelsen - under grundig veiledning.

Anerkjent profesjon

I 1994 ble naprapati offentlig godkjent i både Sverige og Finland, og derfor har ett femte turnusår kommet i tillegg for å oppnå svensk eller finsk godkjennelse.

Madla Naprapatklinikk, AMFI Madla, 4042 Hafrsfjord • Timebestilling: 466 92 563